Inwestycje strategiczne to takie, które są zgodne z planem strategicznym firmy. Są w stanie osiągnąć zarówno cele średnio- jak i długoterminowe. Są więc kluczowe dla realizacji ogólnych celów firmy. Chodzi o umożliwienie firmie utrzymania się i umocnienia na rynku.

Należy pamiętać, że strategię biznesową lub biznesplan można zdefiniować jako działania, które organizacja podejmie, aby osiągnąć swoje cele.

Przykłady inwestycji strategicznych

  • Przejęcie lub połączenie z konkurentem (integracja pozioma) lub z firmą, która była dostawcą lub klientem (integracja pionowa).
  • Wejście na nowy rynek
  • Dywersyfikacja jest możliwa poprzez rozszerzenie asortymentu produktów dostępnych dla klientów.
  • Inwestycja w badania i rozwój, aby zaoferować na rynku nowe produkty lub usługi.
  • Wykorzystanie nowych technologii do dystrybucji towarów.
  • Wykorzystanie nowego surowca w procesie produkcji.
  • Inwestowanie w kapitał, taki jak maszyny i inne urządzenia.
  • Decyzje finansowe mogą być podejmowane poprzez emisję akcji lub obligacji.

przykłady inwestycji strategicznych

Wymiary do analizy wymiarów strategicznych

Jose Nicolas Marin, Werner Ketelhohn wyróżnili cztery wymiary w inwestycjach strategicznych.

  1. Wymiar strategiczny: Jeśli inwestycja jest zgodna z planem strategicznym firmy. Są firmy, które istnieją od początku i mają globalne spojrzenie. Ma sens, że postawią na ekspansję na nowe rynki.
  2. Wymiar finansowy: Należy określić, czy korzyści przewyższają ryzyko.
  3. Wymiar ryzyka: Ważne jest, aby rozważyć wszystkie możliwe scenariusze, z którymi może spotkać się firma. Nie tylko dwa (sukces), ale szerszy zakres możliwości.
  4. Wymiar polityczny i ekonomiczny: Firmy muszą rozważyć decyzje polityczne, które mogą mieć wpływ na ich projekty. Ważne jest, aby dowiedzieć się, czy nowy rząd zmieni politykę handlową lub nałoży ograniczenia eksportowe.