Inwestycje strategiczne to takie, które są zgodne z planem strategicznym firmy. Są w stanie osiągnąć zarówno cele średnio- jak i długoterminowe. Są więc kluczowe dla realizacji ogólnych celów firmy. Chodzi o umożliwienie firmie utrzymania się i umocnienia na rynku.
Należy pamiętać, że strategię biznesową lub biznesplan można zdefiniować jako działania, które organizacja podejmie, aby osiągnąć swoje cele.
Przykłady inwestycji strategicznych
- Przejęcie lub połączenie z konkurentem (integracja pozioma) lub z firmą, która była dostawcą lub klientem (integracja pionowa).
- Wejście na nowy rynek
- Dywersyfikacja jest możliwa poprzez rozszerzenie asortymentu produktów dostępnych dla klientów.
- Inwestycja w badania i rozwój, aby zaoferować na rynku nowe produkty lub usługi.
- Wykorzystanie nowych technologii do dystrybucji towarów.
- Wykorzystanie nowego surowca w procesie produkcji.
- Inwestowanie w kapitał, taki jak maszyny i inne urządzenia.
- Decyzje finansowe mogą być podejmowane poprzez emisję akcji lub obligacji.
Wymiary do analizy wymiarów strategicznych
Jose Nicolas Marin, Werner Ketelhohn wyróżnili cztery wymiary w inwestycjach strategicznych.
- Wymiar strategiczny: Jeśli inwestycja jest zgodna z planem strategicznym firmy. Są firmy, które istnieją od początku i mają globalne spojrzenie. Ma sens, że postawią na ekspansję na nowe rynki.
- Wymiar finansowy: Należy określić, czy korzyści przewyższają ryzyko.
- Wymiar ryzyka: Ważne jest, aby rozważyć wszystkie możliwe scenariusze, z którymi może spotkać się firma. Nie tylko dwa (sukces), ale szerszy zakres możliwości.
- Wymiar polityczny i ekonomiczny: Firmy muszą rozważyć decyzje polityczne, które mogą mieć wpływ na ich projekty. Ważne jest, aby dowiedzieć się, czy nowy rząd zmieni politykę handlową lub nałoży ograniczenia eksportowe.